No 27. - 31. martam Vidzemes Augstskolā norisinājās “Dzīvās laboratorijas” ("I Living Labs"), kas notiek projekta E³UDRES² (Engaged and entrepreneurial European university, https://eudres.eu/) ietvaros. Šajā pasākumā studenti no dažādām valstīm un studiju programmām komandās strādā pie kādas reālas problēmas risinājuma, kuru definējusi organizācija, uzņēmējs vai sabiedrības grupa. Darbs notiek intensīvi, procesu uzraugot mentoru komandai, izmantojot dizaina domāšanas pieeju, pētot mērķauditorijas vajadzības un izstrādājot prototipus. Noslēgumā risinājumi tiek publiski prezentēti un, iespējams, attīstīti tālāk, veidojot jaunuzņēmumus vai citā veidā.
Latvijas Jauno zinātnieku apvienība (LZJA) “Dzīvo laboratoriju” norisē iesaistījās kā uzdevuma devējs. Uzdevuma centrā – zinātnes komunikācijas izaicinājumi mūsdienu sabiedrībā: “Mūsdienās ikviens saskaras ar līdz šim nepiedzīvotu informācijas plūsmas apjomu un intensitāti. Tehnoloģiju uzņēmumi gūst labumu no tā, ka cilvēki pavada vairāk laika lietojot viņu pakalpojumus, tādējādi nav garantijas, ka satura veidotāju lietotājiem sniegtā informācija būs kvalitatīva vai pat patiesa. Dezinformācija, mērķtiecīgi nepareiza datu interpretācija un attēlošana vai pat klaji meli – tas viss tiek radīts ik dienu. Tajā pašā laikā zinātne ir sarežģīts priekšmets, ko nevar apkopot 30 sekunžu video, iekļaujot arī dejas vai kaķus (vēlams bez "vai"). Kā sarežģīta, zinātniska informācija var sacensties par lietotāju uzmanību? Vai tas vispār ir nepieciešams? Ja jā, vai tā ir pašu zinātnieku atbildība?”
Pie problēmas risinājuma izstrādes darbojās divas studentu komandas. Komandām bija iespēja tiešsaistē tikties un diskutēt par uzdevuma kontekstu ar LJZA biedrēm Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūta zinātnisko asistenti Elīnu Vikmani un Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūta pētnieci Kristīni Meili. Zinātnieces norādīja, ka tikšanos raksturo nopietna attieksme no studējošo puses, tieši un trāpīgi jautājumi, ieinteresētība ieklausīties un risināt dilemmu, kā zinātniekiem, kuru primārās komunikācijas formas ir akadēmiski raksti un konferences, būt vienlīdz efektīviem saziņas nodrošināšanā ar sabiedrību ārpus savas zinātniskās kopienas.
Uzdevuma veikšanai katra studentu komanda izvēlējās citu ceļu. Viens no risinājumiem saistās ar atbalstu un satura pilnveidi LJZA sociālo mediju profilos, proti, vienota stila, infografiku veidnes, kas ļautu izveidot atpazīstamu tēlu un, papildus organizācijas aktivitātēm, runāt par tās biedru pētījumu rezultātiem un sasniegumiem zinātnē. Otras komandas risinājums bija izveidot raidierakstu jeb podkāstu sēriju par hormonālo kontracepciju – tēmu par ko ir daudz mītu, nepārbaudītas informācijas un speciālistiem trūkst laika, lai aktuālos jautājumus pilnvērtīgi izskaidrotu.
Ar pilnu noslēguma prezentāciju videoierakstu var iepazīties šeit:
https://youtube.com/live/s3UV5lGgDJs (zinātnes komunikācijas risinājumi no 1:28:57 min).
LJZA izsakta pateicību Vidzemes Augstskolas Sabiedrības zinātņu fakultātes lektorei Ilzei Grīnfeldei par doto iespēju sagatavot izaicinājumu, kā arī par lielo ieguldījumu šīs relīzes tapšanā. LJZA izsaka pateicību arī studentu komandai (komandas sastāvā bija Ance, Letīcija, Oto un Carlos), kas deva atļauju izmantot viņu izstrādāto grafiskā dizaina veidni.
Informāciju sagatavoja:
Latvijas Jauno zinātnieku apvienība